Firefox kontra UTF-8

Az Egyetem MSDNAA oldalának frissítésekor futottam bele egy érdekes jelenségbe: saját gépemen tesztelve az oldalak teljesen jól működtek, felmásolva a szerverre viszont nem egészen. Szinte az összes böngészőben rendben volt minden, kivéve Firefoxban, ahol zagyvaság jelent meg a magyar ékezetes karakterek helyett.

Ellenőriztem a fájlokat, korrektül UTF-8-ban voltak elmentve, még a byte-order-mark is ott volt az elején – amit mondjuk nem volt nehéz észrevenni, hiszen a Firefox lelkesen ki is rajzolta az oldal elejére: 

Mivel szép új HTML5 oldalakról van szó, ott virít bennük a <meta charset="utf-8" /> sor, sőt még a klasszikus Content-Type sort is beletettem, hiába.

A gyors ellenőrzések után vissza a kályhához, elő a Fiddlert, ahol már látszott is a hiba oka. Ez a fejléc sor jött a szervertől:

Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1

Ezen a ponton megvilágosodtam és rájöttem, hogy a régi oldalak miért voltak UTF-8 helyett ISO-8859-1-ben elmentve: mert a webszerver ezt a charsetet kényszeríti rá! A fejlécben lévő információ pedig Firefox esetén felülírja az oldalban lévő beállítást.

Tekintve, hogy a site egy Apache szerveren fut shared hosting környezetben, ahol se ASP.NET, se PHP, se admin jogom, szerver oldali kódból nem tudtam felülírni a fejléc mezőt. A megoldás mégis egyszerű lett, csak ezt az egyetlen sort kellett a webhely gyökerében lévő .htaccess fájlba beleírni:

AddDefaultCharset UTF-8

A webhely gyökerében lévő beállítás szerencsére öröklődik az alkönyvtárakra is.

 

Technorati-címkék: ,,

3 thoughts on “Firefox kontra UTF-8

  1. Bognár Adrián

    Üdv Gyuri!

    A leírtakat csak megerősíteni tudom, én három webszolgáltatónál fizettem elő eddig tárhelyet, az itt leírt módszer mindegyik esetben alapfeltétel volt a helyes karakterkódolásért. Szerencsére már több éve megtaláltam ezt a megoldást, így már mindig ez a .htaccess fájl első sora..🙂

Vélemény, hozzászólás?

