Dual boot VHD-ból

Új gépet telepítek és azt találtam ki, hogy lesz rajta egyszerre egy Windows 7 és egy Windows Server 2008 R2 is. A Windows 7 fog a C: meghajtóról bootolni és a hozzá tartozó összes adat a W: meghajtón lesz. A Windows Server 2008 R2-t VHD-be telepítem, amit szintén a W: meghajtón fogok elhelyezni. Már jó ideje nem használtam dual bootot, mert zavart a sok partíció, de most úgy döntöttem, adok egy esélyt a VHD bootnak. Meglepett, hogy mennyire egyszerű mindezt összehozni.

A Windows 7-et simán (már amennyire egy 64-bites oprendszer és a hozzá tartozó driverek telepítése sima lehet – nem az) sikerült feltelepíteni a szokásos módon a C: meghajtóra. Windows 7 alól megformáztam a második (illetve mivel a telepítő csinál egy plusz partíciót, valójában harmadik) partíciót és elneveztem W:-nek. Szerencsére volt már készen egy Windows Server 2008 R2 VHD image-em, amit bemásoltam erre a partícióra. A VHD-n mindössze annyit módosítottam, hogy előtte lesysprepeltem:

  sysprep /generalize /oobe /shutdown

Ezek után jött a Boot Configuration Database matatás, amit a Windows 7 Command Promptjából végeztem el. A biztonság kedvéért először készítettem egy backupot:

  bcdedit /export w:bcd.backup

Azután duplikáltam a Windows 7 boot beállításait és adtam neki egy nevet, ami a boot menüben meg fog jelenni:

  bcdedit /copy {default} /d "Windows Server 2008 R2 VHD"

Ez visszaad egy GUID-ot, amire szükségünk lesz, tehát érdemes bekapcsolni a Command Prompton a Quick Edit Mode-ot. Itt jön a lényeg:

  bcdedit /set {az előbbi GUID} device vhd=[W:]\ws2008r2.vhd
  bcdedit /set {az előbbi GUID} osdevice vhd=[W:]\ws2008r2.vhd

Ennyi, ettől kezdve indításkor megjelenik a boot menü és lehet operációs rendszert választani.

Ahogy írtam, nekem volt készen egy másik gépen előkészített VHD image-em. Ha nem lett volna, akkor elvileg a következő a megoldás:

  1. Indítsuk el DVD-ről a Windows Server 2008 R2 telepítőjét a szokásos módon.
  2. Amikor megjelenik a partícióra kiválasztására szolgáló “Where do you want to install Windows?” ablak, akkor Next helyett nyomjunk Shift+F10-et, mire kapunk egy szép fekete Command Promptot.
  3. Command Promptban DISKPART-tal hozzunk létre egy új VHD-t:
    • create vdisk file=w:ws2008r2.vhd type=expandable maximum=50000 select vdisk file=w:ws2008r2.vhdattach vdiskexit
  4. EXITbeírásával lépjünk ki a Command Promptból.
  5. A Refresh gombra kattintva a lehetséges célpartíciók között meg fog jelenni az imént létrehozott VHD is, amire a szokásos módon telepíthetjük az operációs rendszert.

A Windows Server 2008 R2 simán elindult, a Sysprep miatt természetesen első alkalommal lassan, de miután ráillesztette magát az új vasra, ment minden rendesen. Annyi zavart csak, hogy a Windows 7 által készített 100 MB-os boot partíció is megjelent, amit úgy tüntettem el, hogy elvettem tőle a betűjelet.

3 thoughts on “Dual boot VHD-ból

  1. Erik

    Nekem az összes operációs rendszerem VHD-ból bootol, a diszk meg egy nagy partíció – nagyon szeretem. Főleg most, hogy winchestert kell cserélnem🙂

  2. Vámos Gergely

    Tisztelt Tanár Úr,

    van egy egy szintaktikai hiba a bejegyzésben

    Ez a rossz: bcdedit /set {az előbbi GUID} device vhd=[W:]ws2008r2.vhd
    Ez a helyes bcdedit /set {az előbbi GUID} device vhd=[W:]\ws2008r2.vhd

    és másikban szintúgy

    Ez a rossz: bcdedit /set {az előbbi GUID} osdevice vhd=[W:]ws2008r2.vhd
    Ez a helyes bcdedit /set {az előbbi GUID} osdevice vhd=[W:]\ws2008r2.vhd

    Reboot után így nem fog bejegyzés hibára futni a Windows boot loader.

    Ha nem Sysprep-elt Diskel állunk szemben akkor a következőt tapasztaltam

    Alap kiindulás szűz OS nélküli Notebook
    Elkezdjük telepíteni a Windows 7 -et és a leírt pillanatban shift10 és Diskpart.

    A partíciókat létrehozhatjuk grafikusan is a telepítő varázslójában illetve Diskpartban is.
    A VHD generálás előtt érdemes a LIST VOLUME paranccsal megnézni hogy épp melyik meghajtót milyen betűjellel illet a rendszer. Nálam a BDE drive kapta meg azt a betűt amire én az adat particíót gondoltam.

    Köszönöm a cikket jó tanulás volt, mert ez egy ilyen szakma hogy próbálkozások útján terjed a tudás🙂

    Tisztelettel
    Régi Olvasója

    1. Balássy György Szerző

      Kedves Gergely! Nagyon köszönöm a visszajelzést. Az eredeti cikkben még szerepelt a backspace, de a Live Space-ről WordPressre történő átállásnál sajnos pár karakter elveszett. Most javítottam a parancsokat, remélem így már helyes. Köszi még egyszer.

Vélemény, hozzászólás?

