70-528 vizsgatippek

Múlt héten voltam Web-Based Client Development (70-528) vizsgán, gondoltam megosztom a tapasztalataimat, másnak még jól jöhet.

Helyszín

Vizsgaközpontként a TrainerC-t választottam, pontosabban nem volt választási lehetőségem. Az ügyintézés kedves, korrekt és gyors volt, igazán csak jót tudok mondani róla.

Mindössze két problémám akadt:

  • Nem találtam meg elsőre a helyszínt, de ezt csak magamnak köszönhetem, mert nem jegyeztem meg a weblapról, hogy a Delta Irodaházat kell keresni, sőt még a GPS koordinátákat sem írtam fel. Megjegyzem az utcán nem láttam kiírva, hogy Delta Irodaház, csak az épület oldalán, a harmadik emelet magasságában egy hirdetésen láttam kiírva. Legalább lehetett parkolni a szomszédos lakótelepen.
  • Nem vagyok elragadtatva az oktatóközpont weblapjától. A frame-ek nehezen átláthatóak és közvetlen linkeket nem lehet elmenteni, de legalább meg lehet találni rajta a vizsgázáshoz szükséges információkat.

Hogy az oktatóközpontban dolgozók munkáján és hozzáállásán kívül mást is dícsérjek: nagyságrendekkel jobb a büfé, mint az Egyetemen! 😉

Felkészülés

A felkészüléshez két forrást tudok nagyon ajánlani:

  • MCTS Self-Paced Training Kit (Exam 70-528): Microsoft® .NET Framework 2.0 Web-Based Client Development című vizsgafelkészítő könyv. Nem is a könyv az érdekes, hanem a CD mellékleten található vizsgáztató program, amiből fel lehet deríteni, hogy mire szeretnek rákérdezni. Azt hiszen nem árulok el titkot azzal, ha ideírom, hogy peer-to-peer hálózatokon megtalálható a CD melléklet anyaga.
    A könyvhöz egyébként tetemes hibajegyzék van, amit kissé nehéz megtalálni, hiszen a KB930739 tudásbázis cikkben érhető el. Nekem is csak az MS Press support tudta elküldeni a linket, a kérdésem háromszori forwardolása után. A CD mellékletből nincs javított verzió, pedig van hiba a példa kérdésekben is.
  • Lehet vásárolni a neten minta vizsgasorokat, vagy Uram bocsá’ akár P2P hálózatokon is lehet ilyeneket találni. Nekem az ActualTests bejött.

A fenti két forrás együttesen lefedte a vizsgakérdések 100%-át, méghozzá szó szerint, amin nagyon meglepődtem.

Témakörök

A Microsoft természetesen publikálta, hogy mire kíváncsi a vizsgán, mégis íme néhány személyes tipp az egyes témakörökhöz, hogy mire érdemes kiemelten koncentrálni:

  1. Creating and Programming a Web Application
    • Kontrollok dinamikus hozzáadása az oldalhoz
    • Állapotkezelés, mikor viewstate, session vagy query string
    • Oldalak életciklusa
    • Erőforrásfájlok használata (lokalizáció), szintaktika.
    • Validátorok: mikor melyik, kikapcsolás.
    • Hierarchikus vezérlők (menu, treeview, sitemap)
    • Átirányítás (Redirect vagy Transfer)
  2. Integrating Data in a Web Application by Using ADO.NET, XML, and Data-Bound Controls
    • XPath kifejezések értelmezése és a megadott XML dokumentum egy node-jának kiolvasásához szükséges XPath kifejezés megalkotása
    • Az összes XML-lel kapcsolatos osztály, mikor melyiket célszerű használni, melyik gyors, melyikben lehet ugrálni, melyik csak szekvenciális, melyik tud XPath-t stb.
    • Táblák összekapcsolása, idegen kulcsok, kényszerek DataSetben.
    • Táblákon belül nézetek használata és RowStateFilter.
    • Adatkötés folyamata.
    • Expression column szintaktika DataTable-ben.
  3. Creating Custom Web Controls
    • Custom-, user- és composite kontrollok közötti különbségek, mikor melyiket célszerű használni.
    • Mikor melyik ősosztályból érdemes származtatni.
    • Tulajdonságok állapotkezelése (viewstate és control state).
    • Template-es vezérlők készítése.
    • Attribútumok használata (Designer, Category, Description).
  4. Tracing, Configuring, and Deploying Applications
    • Mikor kell Copy Web, Publish Web és Web Setup eszközt használni, melyik mit másol fel, milyen protokollon keresztül.
    • aspnetcompiler.exe
    • Trace lehetőségek.
  5. Customizing and Personalizing a Web Application
    • Master page-content page szintaktika, nested master készítése.
    • Masteren elhelyezett kontroll elérése content page-ről.
    • Webkijelzők: kijelzők összekapcsolása, mikor milyen part (editor, catalog stb.) kell az oldal szerkesztéséhez.
    • Mikor lehet témát és master page-et kódból állítani (PreInit-ben).
  6. Implementing Authentication and Authorization
    • Megszemélyesítés.
    • Szerepkör alapú jogosultság osztás web.configban (allow, deny, ?, *).
    • Hitelesítéshez kapcsolódó ASP.NET 2.0 vezérlők alapszolgáltatásai (pl. levélküldés, password reset vagy elküldés).
  7. Creating ASP.NET Mobile Web Applications
    • Kliens specifikus renderelés.
    • Böngésző képességek detektálása.
    • Egyedi device filter készítése.
    • Lapozás megvalósítása.
    • Form vs. Page.

A fentiek közül szerintem az ADO.NET és az XML a legnagyobb kiszúrás, az XPath bűvölést és az XML osztályok használatát én simán áttettem volna egy adatkezeléssel kapcsolatos vizsgába. Sajnos nem elég az ASP.NET-et ismerni, akadnak kérdések, amik egyértelműen a VS 2005 IDE ismeretére mennek rá, például a Server Explorer használatára, ráadásul pont az adatkezelős részre (pl. SQL query írás), amit a Visual Web Developer Express nem tud 😦

A vizsga egyébként 45 kérdésből áll és 2,5 órás, ami szerintem bőségesen elegendő, én kb. 30 perc alatt végeztem. Nem állítom, hogy a vizsga tökéletesen leméri, hogy az illető mennyire ismeri az ASP.NET-et, de az tény, hogy elég szerteágazóan, elég apró dolgokra kérdez rá, tehát nagyon nem árt, ha az embernek valóban van gyakorlati tapasztalata.

Sok sikert!

Technorati tags: ,
Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

